Från Billgren till Lerin – så håller du dig ajour med konstens värld!
Sverige stoltserar synnerligen med en rik flora och fauna inom konst- och kultursfären. Vi har gott om museum, konsthallar och privata satsningar på konst, kultur och fotografi. Ett tämligen behagligt problem för den konstintresserade kan dock vara så enkelt som att sålla i mängden av evenemang inom sektorn.
I nuläget finns ingen riktigt naturlig hub för information om vad som händer på konstscenen. På Konsten.net samt på DN Kultur hittar du givetvis en hel del bra och aktuell information, men enklast är det kanske ändå att bara kunna få de här uppdateringarna direkt i inkorgen.
Till all lycka skickar de flesta tongivande aktörerna ut egna nyhetsbrev om vad som är på gång framöver. Här nedan hittar du en sammanställning över ett gäng riktigt välfyllda och läsvärda nyhetsbrev – väl värda att lägga till bland dina prenumerationer.
Dessa aktörer har prenumerationsmöjligheter på nyhetsbrev om konst och kultur
- Bonniers konsthall
- Konstkalendern
- Konstnärsnämnden
- Liljevalchs
- Fotografiska
- Moderna museet
- Millesgården
- Waldemarsudde
Att så många aktörer väljer att skicka nyhetsbrev beror till stor del på vilken smidig och uppskattad kanal nyhetsbrevet kommit att bli. Givet den rasande teknologiska utvecklingen vi befinner oss i skulle man kanske tro att någon annan kanal eller något annat format tagit över vid det här laget, men icke.
Att skicka nyhetsbrev är de facto fortfarande ett mycket tacksamt sätt att nå rakt in i din målgrupp – du når mottagarna precis när de själva vill och väljer att öppna ditt budskap. Dessutom är det enkelt att se frekvensen, d.v.s. hur många som faktiskt öppnar ditt utskick och läser innehållet. Kanske har du själv funderat på att skapa nyhetsbrev inom konst? Ett smart tips är i så fall att spana in paloma.se – en svensk, smidig service där du betalar baserat på antalet mejl du skickar per månad.
För dig som är i nybörjar-tagen kanske det rentav räcker med ett fåtal mottagare under tiden som du klurar på hur du vässar ditt innehåll och hur du ska skapa intresse för nyhetsbrevet. Då kan det vara värt att känna till att du när du använder Postman från Paloma skickar gratis nyhetsbrev så länge antalet mottagare inte överstiger 100 personer per månad.
PS. Vill du maximera spridningen av ditt nyhetsbrev gör du också klokt i att skapa ett Instagram-konto för din satsning. Säkerställ att du länkar till prenumerationssidan för nyhetsbrevet i din bio. Se också till att ditt konto syns under relevanta hash-taggar så att du når ut till alla andra konstvänner där ute!